KONTAKTY

CYKLOTÁBOR s.r.o.
Farského 2056 TÁBOR
IČO: 01670034
tel: 731 517 482
kola-eshop@seznam.cz
2. VÝDEJNÍ MÍSTO
Jungmannova 353 SOBĚSLAV

NOVINKY

arr3BAZARVytvořili jsme pro Vás novou sekci BAZAR! Najdete zde použitá kola i komponenty.     ... arr3ROZVOZ KOL ZDARMA!!!NOVĚ NABÍZÍME ROZVOZ KOL ZDARMA! (do 30 km od Tábora) VAŠE NOVÉ KOLO PŘIVEZEME K VÁM DOMŮ NA...

ZBOŽÍ V AKCI

NAŠE CENA Kč 21 490
skladem

NEJPRODÁVANĚJŠÍ

ANKETA

KAM JEZDÍTE NA KOLE?

ZA SPORTEM 39% VYČISTIT HLAVU 25% NA PIVO 17% ZA POZNÁNÍM 19%

 

 

OTEVŘENO :


Po - Pá : 8:30 - 18:00 hod.

 

So : 8:30 - 12:00 hod.

 

dle domluvy lze i později :-)


» VÝBĚR TYPU KOLA
Výběr typu Vašeho nového kola - rozdělení kol

Horská kola:

Kola jsou určena pro jízdu v rozmanitém terénu od lehkého až po náročný. Výběr modelu se odvíjí od několika faktorů: nejčastěji využívaný terén, jeho náročnost, doba strávená na kole a jeho časté využívání. Tyto faktory jsou důležité pro technické vybavení kola. Např. pro jízdu v lehkém terénu lze vybrat model v základní technické výbavě a naopak pro náročný terén je lepší vybrat technicky lépe vybavený model, tomu odpovídá i cena. Horské kolo je možno použít i na silnici, ale pro svou konstrukci a typ používaných pneumatik není jízda na tomto povrchu tak efektivní jako u krosového kola.

Krosová nebo trekkingová kola:

Kola určená jak do terénu, tak i pro silnice a cesty. Toto kolo vybírá cyklista, který bude kola zhruba z 80% používat na polních, lesních cestách a zpevněných komunikacích. Krátkodobě lze krosové kolo využívat v nenáročném terénu i mimo cesty. Konstrukce rámu je přizpůsobena pohodlnějšímu-napřímenějšímu posedu jezdce oproti kolu horskému. Tento typ kola je v poslední době velmi populární a je přímo předurčen pro cykloturistiku.

Městská nebo city kola:

tato kola jsou určena hlavně pro silnice a zpevněné cesty. Je vyloženě nevhodné tento typ kola využívat v jakémkoliv terénu. Touringové kolo je vhodné díky svému vybavení (blatníky, svítilny, nosič, atd.) jako dopravní prostředek.

Silniční kola:

tato kola jsou určena pro sportovní jízdu na silnicích a uzavřených okruzích. V žádném případě nedoporučujeme silniční kola využívat v jakémkoliv terénu.

Vybíráme jízdní kolo - článek pro správný výběr Vašeho nového kola

Víte, že ročně se v Česku prodá na tři sta tisíc kol? Pokud i vy uvažujete o koupi nového bicyklu, stojíte před nezáviděníhodným procesem rozhodování. Možností je dnes tolik, že výběr vhodného kola není snadnou záležitostí. Kromě zkušených servismanů vám může pomoci také tento příspěvek.

Na začátek se zamyslete, co od svého kola očekáváte: chcete jezdit jen po silnicích, nebo i v terénu? A pokud i v terénu, bude se jednat jen o lesní tvrzené cesty, nebo hodláte podnikat i náročnější trasy?

Silniční versus horské

Především pro výkonnostní cyklistiku a poměrně svižné jízdy jsou určena kola silniční, čemuž odpovídá nejen geometrie jejich rámů, ale i úzké pláště a těžší převody vyžadující určitou výkonnost majitele.

Protipólem je velmi široká skupina kol horských, která činí v prodejích jednoznačně největší objem zboží. Kola této kategorie jsou určená do terénu, bývají různě odpružená a dnes většinou mají účinné kotoučové brzdy. I v rámci horských kol ale rozlišujeme několik typů: pro závodní disciplíny jako jsou maratóny či okruhové „cross-country“ se hodí kola co nejlehčí, kupující proto většinou volí kola s odpruženou přední vidlicí nebo o něco dražší celoodpružená kola. Pro sjezd, freeride nebo takzvaný all mountain se prodávají zpravidla celoodpružená horská kola s vysokými zdvihy, u nichž ale není kladen důraz tolik na nízkou hmotnost jako spíš na komfort a odolnost. A existují i další specifické disciplíny jako je dirt či fourcross – kola při nich používaná se však pro běžnou cykloturistickou jízdu nehodí prakticky vůbec.

Na pomezí mezi oběma extrémy najdeme kola trekingová a krosová. Dříve se tyto dva pojmy nerozlišovaly, ale dnes se do první skupiny řadí kola s blatníky, nosičem, osvětlením a dalšími doplňky, o něž jsou krosová kola ochuzena. I krosová kola ale montáž výše uvedeného příslušenství umožňují, a tak není důvod si s rozlišováním obou kategorií příliš lámat hlavu. Jedná se o bicykly s většími ráfky a užšími plášti, než mají kola horská. Proto trekingová i krosová kola lépe udržují rychlost, mají nižší valivý odpor a jsou pohodlnější. Oproti silničním kolům zase mají tu výhodu, že škála jejich převodů je širší a lze s nimi bez obav najet i do lehčího terénu jako jsou lesní nebo polní cesty.

Opomenout bychom ve výčtu současných kol neměli ani další svébytné skupiny. Čím dál více výrobců nabízí takzvaná fitness kola, což jsou vlastně silniční kola s rovnými řidítky. Mají více převodů, jsou lehká a jak vyplývá z jejich názvu, slouží především pro udržování a zlepšování kondice bez závodních ambicí. Pro cesty po metropolích, cyklostezkách nebo za nákupy se hodí městská kola. Ta jsou velmi oblíbená především v zemích Beneluxu, odkud se rozšířila i do dalších zemí.

Jaké kolo pro cykloturistiku? Trekingové či krosové

Z výše uvedeného vyplývá, že nejlepší volbou pro cykloturistické výlety a na vyjížďky s rodinou do blízkého okolí i několikadenní túry jsou kola trekingová či krosová. Tím ale výběr nekončí. Existuje celá řada detailů, které není dobré při výběru kola opominout.

V běžné populaci převládá názor, že čím víc převodů kolo má, tím lépe. Zkušení cyklisté ale vědí, že mnohem větší význam má poměr zubů na převodnících a pastorcích. U kol pro cykloturistiku v drtivé většině naleznete kolo se třemi převodníky na klikách, přičemž průměrně zdatný cyklista si bohatě vystačí se 42 či 44 zuby na největším z nich. Důležitější pro něj jistě bude volba lehčích převodů, neboť pro cyklistu není větší potupa, než slézt v kopci z kola. To by se vám nemělo stát, bude-li mít vaše kolo na nejmenším převodníku například 22 nebo 24 zubů a největší pastorek na zadním náboji bude mít třicet a více zubů.

Módou se v posledních letech staly speciální odpružené vidlice, které přešly z horských kol i k těm pro cykloturistiku. Takové vidlice mají menší zdvihy a jsou lehčí, přináší přitom určitou míru komfortu, který oceníte především při dlouhých jízdách a na rozbitých cestách. Objevují se i další snahy o zvýšení komfortu jezdce – gelové gripy na řídítkách, odpružené sedlovky, širší sedla. Z horských kol postupně prosakují i k cykloturistům taková vylepšení, jako je odpružení zadní stavby či kotoučové brzdy. Tato nadstandardní výbava se však samozřejmě promítne na jeho koncové ceně.

Více se o jednotlivých komponentech dozvíte v dalších článcích této rubriky.

Kolo na míru

Jak sami vidíte, volba kola není jen otázkou barvy či počtu převodů. Proto se může stát, že model, který se vám velmi líbí, vám vůbec nemusí sedět. Některé detaily, jako je sedlo nebo délka představce, se dají vyřešit poměrně snadno, ale geometrii rámu nezměníte. Každý z nás má jiné tělesné charakteristiky a na to je při výběru kola také třeba brát zřetel. Proto je vhodné si kolo před koupí na vlastní kůži vyzkoušet. Každý správný prodejce vám umožní se na kolo posadit a projet se alespoň po okolí obchodu. A především by personál cyklistického obchodu měl být schopný vám kvalifikovaně poradit.

Důležitou volbou je především velikost rámu. Tento rozměr se udává jako délka sedlové trubky v centimetrech nebo v palcích, geometrii rámu ale tvoří kromě jeho výšky také vzdálenost sedla od řídítek. Existují tabulky, podle kterých můžete zjistit velikost rámu podle své výšky. Najdete je i na internetu, ale přesto je lepší si nechat poradit od odborníků v obchodě.

Na rozdíly v poměrech tělesných proporcí mužů a žen zareagovali někteří výrobci nabídkou ryze dámských modelů, které by měly být geometrií i doplňky přizpůsobeny ženské anatomii a specifickým potřebám. Zeptejte se proto svého prodejce i na tuto možnost.

Volbou velikosti to nekončí

Během brouzdání na internetu, obcházení prodejen a studování odborných časopisů narazíte jistě na spoustu různých odlišností mezi jednotlivými koly. Už jen materiálů, které se dnes pro výrobu cyklistických rámů používá, je vícero – ocel, hliník, hořčík, různé slitiny – a na vrcholu toho všeho stojí kosmické materiály, jako je karbon nebo titan. Tyto materiály jsou odstupňovány jejich finanční náročností, nejčastější však bývají hliníkové slitiny. Trubky pro výrobu rámů bývají dokonce zeslabovány, což sníží hmotnost kola, aniž by tím utrpěla jeho pevnost a odolnost.

Rám však není vše, na co je třeba se dívat. Jak asi tušíte, hlavní problém spočívá ve volbě komponentů – klik, řazení, brzd i doplňků jako jsou třeba nástavce na řídítka nebo typ sedla. Právě na sedlo bývá většina cyklistů nejvíce háklivá a není se čemu divit – sedlo vám musí stoprocentně vyhovovat, neboť jste s ním většinu času ve velmi těsném kontaktu.

Podle svých potřeb si kolo můžete dovybavit dalšími doplňky. K dispozici jsou stojany, nosiče, osvětlení, pasivní bezpečnostní prvky v podobě reflexních samolepek a odrazek, bezpečnostní zámek i další vybavení…

Volba kola není nic snadného, ale neomezujte se při výběru jen na sortiment jediné značky. Vždyť si vybíráte přítele na různě dlouhé cesty po naší zemi a případně i v zahraničí. Nebojte se proto vyzkoušet více modelů od různých výrobců a obejít více specializovaných obchodů – každý z nich má ve své nabídce jiné značky kol.

A nezapomínejte při svých nákupech ani na bezpečnostní prvky, jako jsou cyklistické rukavice, a především přilba! Investice do nich se vám může vyplatit výrazně více, než mít na kole tři převody navíc.

 

YWJmYzc