Logo
Nevíte si rady? Zavolejte.
0 ks
za Kč 0,00
Nákupní košík je prázdný
Potřebujete poradit? Neváhejte nás kontaktovat.
  1. Úvod
  2. POMOC S VÝBĚREM KOLA
  3. VÝBĚR ELEKTROKOLA

Umístění motoru

Motor v náboji zadního kola

U zadního umístění elektropohonu by se dalo říct, že vlastnosti jsou opakem předního pohonu, který je popsán výše. Hlavní výhoda spočívá v lepším přenosu točivého momentu a tak i v terénu nehrozí prokluzování. Zadní pohon je prozatím nejrozšířenější na trhu, na čem má jistě i velkou zásluhu nižší cena v porovnání se středovým motorem. Nevýhodou je však nerovnoměrné vyvážení kola, což vede k většímu náporu na komponenty v zadní části kola a o něco méně plynulé dávkování výkonu. Pokud plánujete ježdění po silnici, ale zároveň i v mírném terénu, pak může být zadní elektropohon ideální volbou s ohledem na poměr ceny a parametrů kola.

Dále mohou zadní motor ocenit cyklisté, kteří chtějí jezdit často bez asistence motoru a pomoc elektrokola zapínat pouze do prudkých kopců, v protivětru, apod. V takovém režimu má zadní motor poměrně velkou výhodu, jelikož disponuje volnoběžkou a neklade při šlapání téměř žádný odpor, který by Vám jízdu bez asistence motoru znepříjemňoval. Nejčastěji se tento typ elektropohonu instaluje do horských a crossových/trekingových elektrokol. Pokud uvažujete o zakoupení elektrokola s motorem v zadním náboji, doporučujeme věnovat pozornost specifikaci motoru a řídící jednotky, protože mezi jednotlivými variantami na trhu jsou dnes poměrně velké rozdíly. A to především v plynulosti dávkování výkonu, hlučnosti a reálném výkonu. Obecně platí pravidlo, že motor i kolo by mělo být vybaveno značkovými komponenty, čím vyšší úroveň výbavy, tím samozřejmě lépe.

 

Výhody

  • jeden z nejpoužívanějších typů motorů na trhu
  • cenová dostupnost
  • slušný výkon
  • jednoduchý a levný servis
  • možnost jízdy bez asistence motoru (motor disponuje volnoběžkou, proto neklada téměř žádný odpor)

 

Nevýhody

  • vyšší zatížení kola v zadní části
  • menší citlivost při dávkování výkonu motoru
  • absence torzního (tlakového) snímače tlaku na pedál
  • v prudkém kopci vyšší hlučnost motoru
  • v případě defektu zadního kola potřebuje klíč pro demontáž zadního kola s motorem
  • při vyšším zatížení neefektivní hospodaření s energií (v porovnání se středovým motorem vyšší spotřeba)

Elektromotor ve středu kola – středový pohon

Středový motor je z pohledu vyvážení a jízdních vlastností nejoptimálnější řešením, které se u současných elektro kol objevuje. Středové motory Vás mile překvapí také velice komfortním dávkováním výkonu motoru, krátkou reakční dobou asistence. Díky volbě optimálních otáček motoru (pomocí volby vhodného převodu) je středový pohon úspornější, proto dosahuje dlouhých dojezdů – až 180 km. Předností elektro kol se středovým pohonem je hned celá řada, nicméně mezi ty nejzásadnější výhody patří především vysoký jízdní komfort, dlouhé reálné dojezdy, ideální rozložení hmotnosti, nízko uložené těžiště, vysoký výkon a v neposlední řadě velmi přirozený a příjemný pocit z jízdy. I ten, kdo s elektrokoly nemá žádnou zkušenost, dokáže po prvním svezení vyhodnotit, že tato varianta pohonu je nejpřirozenějším řešením z aktuálně dostupných možností.

Pokud máte možnost srovnání jízdy na nábojovém a středovém motoru,  jen málokdo uvažuje o zakoupení motoru v náboji zadního kola – pokud do výběru nemusíme zohlednit pořizovací cenu. Obecně můžeme říci, že středové pohony fungují naprosto bez problému a úroveň spolehlivosti je téměř 100%. Důležité je podotknout, že samozřejmě i u středových pohonů jsou lepší a slabší typy motorů, proto je dobré dobře vybrat konkrétní typ z aktuální nabídky. U elektrokola je vždy velmi důležitá přesnost dávkování výkonu motoru, tak, aby Vás elektrokolo nedostalo do nepříjemné situace. Středové motory používají obvykle hned 3 typy senzorů (snímač otáček, rychlosti a tlaku na pedál – tzv. torzní senzor). Tyto snímače zajišťují naprosto přesný, plynulý výkon asistence. Senzory u motoru Bosch např. provádí měření 1000-krát za sekundu, díky tomu si můžete nerušeně užívat maximální komfort v jakékoliv situaci. Velmi často skloňovanou nevýhodou tohoto pohonu je vyšší pořizovací cena kola. Zde je ale důležité podotknout, že vyšší cena se vrací delší životností motoru, baterie i obvykle výrazně lepší mechanickou výbavou kola samotného. Proto nemusí být cenový rozdíl v konečném efektu tak výrazný, jak se může na první pohled zdát. Aktuálně se ceny elektrokol se středovým motorem podařilo snížit na historické minimum, proto můžete sehnat kolo s kvalitním středovým pohonem již pod 40.000 Kč.

 

Výhody

  • bezkonkurenční jízdní vlastnosti a přirozený pocit z jízdy (elektrokolo Vás nijak „neobtěžuje“)
  • až ohromující výkon (přes 700W ve špičce) – vyjedete jakýkoliv kopec
  • naprosto přesné a citlivé dávkování výkonu kola
  • tichý a plynulý projev motoru  
  • dlouhé dojezdy (díky vysoké efektivitě)
  • optimální vyvážení a rozložení váhy, resp. těžiště
  • vysoká spolehlivost
  • volbou vhodného převodu ovlivňujete otáčky kola i motoru, proto je možné dosáhnout optimální cestovní rychlosti v jakémkoliv terénu při dosažení nízké spotřeby kola (to u nábojového motoru možné není)   
  • zachování jednoduchého sundání předního a zadní kola

 

Nevýhody

  • vzhledem k velkému zájmu problémy s dostupností elektrokol se středovým pohonem
  • vyšší citlivost na přesnost seřízení řazení a přehazovačky
  • zkrácení životnosti řetězu o 10-20% v porovnání s běžným kolem
  • jiné nás nenapadají

 

Značka motoru

Středový motor BOSCH

Bosch je obecně známkou nekompromisní kvality a u středových motorů pro elektrokola se tato skutečnost potvrzuje. Funguje naprosto bez problému a úroveň spolehlivosti je téměř 100%. Středový pohon od německé značky Bosch je dlouhodobě hráčem číslo jedna na trhu s elektrokoly. Každým rokem ho ostatní konkurenti úspěšně dotahují či kopírují, proto se podíl motorů značky Bosch na trhu s elektrokoly každým rokem snižuje. Nicméně stále můžeme s klidným svědomím konstatovat, že pohony Bosch jsou v komplexním měřítku opravdu tím nejlepším, co trh momentálně nabízí. Každá z konkurenčních značek je v něčem dobrá, ale nikdo není ve všech ohledech tak precisní a důsledný, jako právě německý Bosch. I proto většina světově známých značek jízdních kol pohání své elektro modely právě pohonem Bosch a to především pro jeho vysoký výkon, spolehlivost, design, vlastnosti a samozřejmě prozatím nepřekonanou invenci této německé značky.  Žádný z jiných výrobců neposkytuje svým zákazníkům tak rozsáhlé služby, servisní zázemí, displej s možností navigace, dostupné aplikace pro mobilní telefon, diagnostiky a garanci dostupnosti ND jako právě Bosch. Mimo jiné i životnost baterií Bosch patří mezi nejdelší na trhu.

Srdcem systému je výkonný středový motor Drive Unit. Integrovaná řídící jednotka každou vteřinu vyhodnotí až 1000 údajů z připojených snímačů a na jejich základě pak optimalizuje výkon motoru a míru asistence. V motoru je zabudován snímač šlapání (otáčení klik) a torzní snímač síly šlapání, na zadní rámové stavbě je pak umístěn snímač rychlosti (otáček zadního kola). Motor je schopen dosáhnout maximálního točivého momentu až 80 Nm.

 

Motory BAFANG

Značka Bafang se v odvětví elektrokol prosadila především díky nábojovým (předním a zadním) motorům, kde je dlouhodobě jedničkou na světovém trhu. V posledních pěti letech se však Bafang intenzivně zaměřil i na výrobu středových motorů. Rozměrově je motor o něco objemnější a vizuálně je na elektrokole výraznější, tudíž finální design kola nepůsobí tak propracovaně, jako v případě pohonů Bosch, Brose nebo Yamaha. Jízdní projev motoru je příjemný a motor je až překvapivě tichý – vnímáme tento motor jako druhý nejtišší, hned po motoru Bosch.  Musím přiznat, že jsem z počátku vnímal pohon Bafang, jako levnější alternativu ke značkovým pohonům a jízdní projev i zpracování bylo „slabší“.  Nicméně poslední verze motoru Bafang, která se používá u modelů 2017 (např. Leader Fox, Apache), výrazně dotahuje konkurenci.

Hlavní výhodou pohonu Bafang je zajímavá cena, jelikož elektrokola s pohonem Bafang můžete na trhu koupit již od 24.000 Kč. Je pravdou, že úroveň zpracování některých komponentů, jako je např. nabíječka či palubní ovladač nedosahují takových kvalit a designového zpracování, ale to je spíše takový menší kosmetický nedostatek. Servisní zabezpečení a spolehlivost motorů je na vysoké úrovni. Drobnou výtku máme pouze k nastavení a rozložení krouticího momentu. Dle údajů výrobce disponuje motor krouticím momentem 80 Nm, nicméně v praxi dosahuje motor subjektivně nižšího výkonu a v praktickém srovnání výkonově za konkurencí Bosch, Yamaha, Brose prokazatelně pokulhává. Motor Bafang je možné označit jako motor „bez emoce“. Motor nedosahuje žádné výrazné špičky, máte pocit, jako kdyby jel pořád konstantně, bez výraznějších výkyvů. Pro někoho to můžeme být výhoda (zejména u krosových a městských kol – případně dámském využití), ale v případě jízdy v členitějším a těžším terénu může výkon chybět.

 

Středový motor SHIMANO

Shimano STePS 8000

Pohon Shimano 8000 je primárně určen pro terénní MTB elektrokola. Tato novinka se vyznačuje několika vylepšeními, které oceníte především v prudkých stoupáních v terénu. Motor u varianty Steps 8000 s technickým označením DU-E8000 váží 2,88 kg (bez krytu), což je o 300 gramů méně, než starší varianta Steps 6000.

Většími obměnami prošla vnější konstrukce motoru a hlavně jeho tvar. Je přizpůsoben pro kola s kratší řetězovou vzpěrou a zároveň pro jízdu v terénu, kde je nutná vyšší světlost pro průjezd. Další vychytávkou je vycentrování klik přesně mezi trojici montážních bodů. Tento systém má za následek lepší efektivitu při šlapání i samotného tahu elektropohonu. Na rozdíl od slabší verze Steps 6000 došlo i k zúžení Q-faktoru (užší kliky) na pouhých 177 mm. To je prakticky stejně jako běžné kliky Shimano XT. Užší Q-faktor má za následek lepší zdvih pedálu a opět lepší průchodnost terénem. Displej je u nového Shimana řešen velmi úsporně. Již z designu je zřejmé jeho užití - pro MTB kola. Vlevo na řidítkách naleznete ovládací páčku, uprostřed jednoduchý displej. 

Shimano STePS 6000

Pro městská, trekingová a levnější kola se používá tento starší a ekonomicky dostupnější systém pohonu. Motor váží 3,2 kg, přičemž je schopen dosáhnout maximální kroutící moment 50 Nm. Vyznačuje se integrovanou řídící jednotkou, snímačem otáčení klik a torzním snímačem síly šlapání. Samotný motor je poměrně malý.  K dispozici jsou dva modely motoru ze série 6000. Model DU-E6010 se používá výhradně u kol s torpédovou brzdou, zatímco model DU-E6001 je vhodný pro ostatní typy kol.

Tato varianta motoru se na trhu příliš neosvědčila a většina výrobců elektrokol dnes tento typ motoru v nabídce nemá. Pokud ho někde objevíte, je to obvykle doprodej starší skladové zásoby. U nás na prodejně tento typ motoru už aktuálně také nenajdete, jelikož v rámci konkurence ostatních značek, neposkytuje žádné zásadní výhody nebo prodejní argumenty, které by Vás přesvědčili ke koupi.